Crashdieet: Do or Don't

Why the Crash?

We kennen het allemaal: ‘we beginnen op maandag’. Welke maandag, precies?
Gelukkig zijn we allemaal een master in uitstellen. Dan komt de zomer of dat feestje toch wel dichtbij en wordt het warm onder je voetjes.
We willen snel van die kilo’s af en we storten ons in een crashdieet. We googelen naar ‘hoe val ik snel vijf kilo af’ en worden verleid ons doel in een paar
weken te bereiken met shakes, appeldiëten of een sapjeskuur.
Ik hoor je denken; ‘als ik dankzij een crashdieet vijf kilo kwijtraak, mission accomplished, right?’

The Bare Necessities

Het menselijk lichaam is opgebouwd uit botweefsel, spierweefsel, nog wat andere weefsels, orgaanstelsels, cellen en vocht. Elk systeem heeft zijn eigen behoefte om te kunnen functioneren. Die behoefte bestaat niet uit alleen uit zuurstof, maar ook uit voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen, eiwitten, vetten en koolhydraten. Veel van deze voedingsstoffen kan het lichaam zelf aanmaken en sommige voedingsstoffen haalt het lichaam uit voeding. Wellicht een beetje Jip & Janneke taal, maar wie is nou geen fan van hen?

De fysieke effecten van een crashdieet?

crashdieet

Ik denk dat ik niet hoef uit te leggen dat een sap-, appel of ander crashdieet lang niet alle voedingsstoffen bevat die het lichaam nodig heeft om te kunnen functioneren. Als je te weinig voedingsstoffen binnen krijgt, brengt je lichaam zijn verbranding omlaag om alle essentiële processen draaiende te kunnen houden. Je voelt je hierdoor futloos en vermoeid. Het kan zelf leiden tot buikklachten doordat je darmactiviteit wordt gereduceerd. Je hersenfunctie gaat ook een tandje naar beneden, waardoor je minder scherp bent. Opgesomd: Je creëert met een crashdieet obstipatie, je bent moe en je lijkt nog dom ook. 🤷🏼
Naast deze ongemakken raakt je slaap verstoord doordat je honger hebt, waardoor je nog meer uitgeput raakt. Een goede nachtrust is essentieel om te herstellen en je lichaam weer van energie te voorzien. Als je nachtrust verstoord raakt, snakt je lichaam naar voeding en wordt de mentale strijd nog pittiger.
Laten we het dan nog niet eens hebben over je humeur en activiteiten, terwijl een positieve mindset, sport & beweging juist zo belangrijk zijn als je gewicht wil verliezen.

So now what?

crashdieet gevolgen

Heel bot gezegd; er is een reden dat je zwaarder bent geworden dan waar je jezelf prettig bij voelt. Je hebt een bepaalde leefstijl waarbij er meer energie je lijf in gaat dan je verbrandt. Door een crashdieet word je je niet bewust van wat jouw lijf nodig heeft om op een gezond gewicht te blijven en zal je na het crashdieet ook weer in gewicht aankomen.
Hoe kan het dat je toch een paar kilo lichter bent als je een week later op de weegschaal stapt?

Dat zal ik je uitleggen: buiten fysieke activiteit, heeft het lichaam energie nodig voor de basisprocessen zoals ademhaling en temperatuurregulatie. Omdat je met een crashdieet nauwelijks koolhydraten eet, haalt je lichaam de energie uit de reserves in de spieren: het omzetten van glycogeen (is een in de spieren opgeslagen voorraad koolhydraten) tot bruikbare energie. Koolhydraten houden vocht vast, maar liefst 3 gram per gram glycogeen. Dus als jouw lijf alle glycogeen zal verbruiken, verlies je dus ook vocht. En dat zie je terug op de weegschaal.
Hiermee geef ik al aan dat je lijf dus teert op reserves uit je spieren, omdat dit een sneller en makkelijker proces is voor het lichaam dan het omzetten van vetmassa tot energie.

Kortom, de weegschaal geeft misschien een gunstiger cijfer aan, maar dat randje vet zit er nog.
Ik zou liegen als ik zou zeggen dat een lager gewicht op de weegschaal nooit een positieve impact heeft gehad, maar realiseer je dat dit geen objectieve meting is en dat de missie ‘vet verbranden’ niet is geslaagd.

werking crashdieet
advies crashdieet

Nutshell: Don’t. Ever. Crash.

  • Een crashdieet is niet gezond
  • Je verliest alleen vocht en spiermassa en dat randje vet blijft gewoon zitten 🙂
  • Het maakt je geen gezelliger persoon
  • Je hebt geen inzicht gekregen in je leefstijl en wat je lichaam wel nodig heeft voor langdurende resultaten.
  • Na een paar dagen (als je mazzel hebt een week), zit je weer op hetzelfde gewicht als waar je bent begonnen.

Begin gewoon op tijd en gun je lichaam een gezond dieet. Je lijf blij, jij blij!

Je trainer Nienke de Ron

× Hoe kan ik je helpen?