Gewichtsverlies vs. vetverlies 

Wait what? Is dat niet hetzelfde? Nee, zeker niet! 

Wanneer je wilt afvallen, zul je langere tijd in een energietekort moeten verkeren. Oftewel, minder eten/drinken dan je verbruikt. 

Om in een tekort toch te voorzien in de energie die nodig is om jouw lichaam goed te laten functioneren, zal de brandstof ergens anders vandaan moeten worden gehaald. 

Het lichaam kan zowel vet- als spiermassa aanspreken, wanneer het niet voldoende energie kan halen uit voeding. 

Wanneer je niet traint, of enkel aan cardio doet, dan zal de verdeling van het verloren gewicht ongeveer 75% vet- en 25% spiermassa zijn. 

Je verliest in dit geval dus gewicht, maar niet enkel vet. 

Door aan krachttraining te doen, krijgt jouw lichaam een prikkel, waardoor het lichaam spiermassa als essentieel gaat zien. Hierdoor zal je lichaam enkel vetmassa aanspreken als brandstof, wanneer je in een energietekort verkeerd. 

Spiermassa accentueert jouw vrouwelijke vormen, draagt bij aan het stabiel houden van je gewicht op lange termijn, en zorgt voor een gezond, sterk en goed functioneert lichaam. 

Om deze reden zou je krachttraining altijd willen inzetten als tool, tijdens een afvaltraject. 

PS.: Geen zorgen, je verandert niet in de vrouwelijke Hulk, zodra je een dumbbell aanraakt 😉 

Doe jij al aan krachttraining of ben je tot nu toe team cardio? Groetjes!

Debbie

De Helden Van 076, personal training in Breda.