Squat noodzakelijk? Ja of nee?

Stelling: Is een squat noodzakelijk in ieder zijn training? Het antwoord is, nee en in bepaalde context af te raden zelfs. Lees verder voor meer (veel) info hierover. Ik spreek hier over een back squat overigens, waar de stang hoog of laag op de rug wordt gedragen.

squat

De back-squat wordt vaak ingezet als DE oefening om de bovenbeenspieren (quadriceps) te trainen. Zie hieronder.

quadriceps

Deze spieren worden zeker wel getraind tijdens de squat. Enkel is het zo dat de squat behoorlijk technisch uitdagend is en daar zit gelijk de crux van het verhaal. De squat is behoorlijk belastend voor grotendeels heel je lichaam en zeker als je deze enkel gebruikt om je quadriceps te trainen voor spiergroei in de benen. Daarbij kan niet iedereen (juist) een squat uitvoeren door zijn/haar beperkingen in bepaalde gewrichten, pezen, spieren en vooral de combinatie van die 3. Ik durf te zeggen dat enkel de squat inzetten sowieso niet optimaal is voor spiergroei van je benen.

De context voor wanneer je een squat echt moet trainen ja of nee is hierbij erg belangrijk zoals met alle oefeningen, want wanneer “moet” je de squat echt trainen?:

✅ Als je aan powerliften doet of gaat doen (is een specifiek onderdeel namelijk)

✅ Simpelweg, omdat je het een vette oefening vind, want ja je training moet leuk zijn anders ga je simpelweg niet niet meer.

✅ En dat was het.

De squat kan een oefening zijn om in te zetten in iemand zijn/haar trainingsschema om zijn/haar doel te bereiken, maar er zijn behoorlijk veel alternatieven om in te zetten als je jouw quadriceps wilt trainen. Denk aan, lunges, split squats, leg press, leg extensions, step ups, etc. Met de juiste programmering in je schema zijn dat gouden combinaties!

Kort samengevat. Een squat is een vette oefening om te doen in de gym. Je traint niet specifiek enkel je quadriceps, maar ik mag zeggen je hele lichaam als in een full body oefening. Heb je niet veel tijd in de gym, dan zou ik deze al snel aanraden, mits je lichaam het trekt. Why? Omdat het meerdere gewrichten, pezen en spieren tegelijk traint. En kan je de dus veel winst uithalen en gaan we weer, mits deze oefening volledig en juist wordt uitgevoerd afgestemd op jouw kunnen en lichaamsbouw.

“Streef altijd naar de optimale vorm van uitvoering”

Bedankt voor het lezen. Op de website staat nog meer nuttige info. Laat me weten of je dit interessante informatie vind en wat je eventueel nog meer wilt weten.