Aardappel vs. zoete aardappel

Standaard aardappelen worden soms als ongezond gelabeld of als dikmakers. De zoete aardappel wordt her en der de hemel ingeprezen vanwege de “betere” voedingswaarden, maar is dat echt zo? Zijn die verschillen wel echt zo groot? Hier een kleine analyse van De Helden. Here we go: aardappel vs zoete aardappel! ➡️

✅Normale aardappelen hebben een tikkie meer meer eiwitten ten opzichte van zoete aardappelen, maar het verschil is minimaal. Ze bezitten beide complexe koolhydraten en hebben allebei plus minus evenveel vezels = beter.

✅Lets continue! Aardappel vs zoete aardappel: ze hebben een andere samenstelling in vitaminen en mineralen. Zoete aardappelen zijn hoog in bètacaroteen*, vitamine C, calcium en ijzer.

✅’Hollandse piepers’ zijn hoog in vitamine B6, vitamine C, kalium, magnesium en ijzer. Ze hebben dus beide enorm veel voedingsstoffen. Zijn zoete aardappelen gezonder dan de “normale”? Nee.

✅ Mensen met diabetes hoor ik al zeggen dat de glycemische index of lading bij een zoete aardappel gunstiger is. Kan, maar dit kan ook bij een “normale” aardappel. Onder zoete aardappels zit namelijk ook weer veel verschil tussen de soorten en zo ook bij de “normale”. Kortom, check welke aardappel je koopt als dit je interesseert.

✅Important side note! Er bestaat niet iets als ongezond voedsel, maar een ongezond voedingspatroon gedurende een te lange periode wel.

*Bètacaroteen wordt ook wel provitamine A genoemd, dat wordt omgezet in vitamine A. Wortel (carrot = Engels) bezit bijvoorbeeld ook deze vitamine. Goed voor ogen, huid en weerstand.

Houd er wel rekening mee dat ze relatief veel calorieën bevatten. Wegen is weten!

Zoete aardappelen kunnen wel een lekkere en verantwoorde variatie zijn! Ze zijn lichtgeel of purperrood van kleur en zoet en kruidig van smaak. Heerlijk om mee te variëren dus. Heb je vragen over ‘juiste’ voeding? We helpen je graag! Neem eens contact met ons op.