Cheatdays: goed of slecht?

De meesten onder ons hebben al eens gehoord van een cheatday. Wat is een cheatday? Vrij vertaald mag je dus vals spelen met je eten. De definitie van een cheatday is als je een dieet/eetplan volgt, er een dag ingepland is dat je mag eten wat en hoeveel je maar wilt. Klinkt goed toch? Er zit een donkere kant aan deze aanpak.

Laat ik eerst aangeven dat dit artikel gericht is op mensen die willen afvallen. Een cheatday gebruiken als je wilt aankomen kan en dan is een cheatday een minder groot risico, maar dan nog zou ik dit niet (vaak) aanbevelen. Lees verder waarom.

Risico 1 van een cheatday:

Zie de infographic voor de gevolgen van losgaan op je cheatday:

cheatday afvallen

Heel de week heb jezelf netjes je eigen gehouden aan je eetpatroon/calorieën, maar de cheatday waar je de hele week naar uit hebt gekeken zorgt ervoor dat je eetpatroon geen enkel nut heeft gehad. Je zal juist in vetpercentage aankomen in plaats van verbranden (als dit je doel is uiteraard)

“Bekijk je eetgedrag niet per dag. Je komt ook niet aan van 1 dag minder of meer eten.”

Bereken wat je nodig hebt op basis van een wekelijkse behoefte. Wil je duidelijk hebben wat je nodig hebt per week, gebruik dan onze calorie calculator of neem contact met ons op voor een accurate berekening.

Tip: Eet elke dag iets waar je naar uit kan kijken wat binnen je calorietekort past.

Tip: Vermijd vloeibare calorieën en geniet van pizza.

Tip: Middels een app zoals Myfitnesspal, Food of Myfatsecret kan je heel makkelijk bijhouden wat en hoeveel je eet. Dit zorgt voor dat je bewust word van je eet gedurende de dag/week.

Risico 2 van een cheatday:

Het hangt af van wat jouw relatie is met voeding. Eet jij snel meer/minder bij stress en/of problemen dan is een cheatday sowieso niet aan te raden. Vergelijk het met een alcoholist die op die ene dag helemaal los kan gaan met bier, wijn en whisky. Klinkt niet als een goed plan, right?

“Dat heeft te maken met dat gewoontes zijn opgeslagen in je reptielen brein.”

Wij als mens zijn een sucker voor structuur en gewoontes. Daar gedijen wij ongelooflijk goed op. Dat heeft te maken met dat gewoontes zijn opgeslagen in je reptielen brein. Dat deel van je brein grijpt je wezen naar bij vermoeidheid, stress of bijvoorbeeld gebruik van alcohol.

cheatday

Je kan zeggen dat je op automatisch piloot gaat bij bovenstaande. Daarom is het ook zo lastig om een gezonde leefstijl te hanteren, als er in je reptielenbrein gewoontes zitten die daar niet op aansluiten.

Kortom, het reptielenbrein zal nieuwe gewoontes moeten aanleren en dat kost tijd. En die tijd zal jezelf ook moeten gunnen. Hiervoor heb je factoren nodig die je zullen helpen. Dat kan urgentie zijn (denk aan obesitas bij jong en oud) of discipline die je aangeleerd moet worden. Hier kunnen we je goed bij helpen middels een Personal Training traject.

Cheatday: (on)regelmatigheid

Terugkomende op de cheatday. Een cheatday zorgt juist voor een onregelmatigheid in je eetpatroon, wat niet helpt met bovenstaande. 

Tot slot:

Kom je er niet uit met wat, hoe en wanneer je moet eten en heb je vragen over de cheatday of andere zaken? Neem daarvoor gerust contact met ons op! Advies vragen kost geen geld.

Warme groet,

Chris en het helden team.

× Hoe kan ik je helpen?