Eiwitten alias proteïne uitgelegd

🍀 Voldoende eiwitten binnenkrijgen is belangrijk! Zelfs in de supermarkt worden steeds meer producten aangeprezen met ‘rijk aan proteïne’ als selling point.
 
 🍀 Maar wat doen die eiwitten nou precies?
  
🍀 Even kort op een rijtje. Eiwitten…
✔️ vormen belangrijke bouwstoffen;
✔️ spelen een belangrijke rol bij vele processen in het lichaam;
✔️ beschermen je tegen vreemde stoffen.
✔️ functioneren als transporteur. Het bindt zich aan bepaalde stoffen en vervoert dit door je bloedbaan.
✔️ functioneert als brandstof.
✔️ zorgen voor iets meer verzadiging.
  
🍀 ‘Maar wat is dan precies het voordeel voor mij?’
✔️ Als je breder wilt worden, heb je die eiwitten nodig om je spieren te laten groeien.
✔️ Als je wilt afvallen en in een calorietekort zit, zorgen die eiwitten ervoor dat terwijl je gewicht kwijtraakt, je spiermassa alsnog zoveel mogelijk wordt behouden. Daarbij zijn eiwitten wat lastiger te verteren, waardoor je langer vol zit.
✔️ Als je ouder wordt, zorgen die eiwitten dat je minder snel je botten breekt.
✔️ Je herstelt sneller! Kortom minder last van spierpijn.
✔️ Ook leuk, het zorgt dat je minder snel last hebt van brekende nagels of beschadigde haren.
 
🍀 Eiwitten worden vaak wel een beetje gezien als de heilige graal in de sportwereld. Maar er is ook zoiets als ‘te veel van het goede’. Je kunt je helemaal volstouwen aan eiwitten, maar het overschot wordt gewoon gebruikt als brandstof, net zoals koolhydraten en vetten. Kortom, zorg voor een goede balans hiertussen voor een gezond voedingspatroon.

🍀Warme groet, trainer/coach Lyenne.