Kortere spieren van krachttraining?

“Maar van krachttraining krijg je toch kortere spieren?” Nope!
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Laten we vooropstellen, het verkorten of verlengen van een spier bestaat niet.
Tenzij jij jezelf opensnijdt en een stuk van je spier afsnijdt, wordt je spier niet korter of langer. De lengte is wat het is.
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Waarop heb jij wel invloed?
✔ Het spannen en het ontspannen van de spier.
✔ Het samentrekken en het uitrekken van de spier.
✔ Je spier in de meeste verkortte positie en in de meest verlengde positie brengen.
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Als iemand roept ‘Door krachttraining heb ik kortere spieren’, wordt er eigenlijk bedoelt ‘Ik ben minder lenig’. In andere woorden, ‘Ik kan zelf mijn spier zelf niet goed actief of passief in die meest verlengde positie krijgen’.
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Wat je sterker wilt maken, dat moet je trainen. Wat betekent dat je je spier dus ook in die meest verlengde (en meest verkortte) positie wilt trainen. Kortom, je wilt een oefening uitvoeren over de gehele lengte van de spier. Wanneer jij over dit volledige bereik traint, maak je je spier ook in die uiterste posities sterker, en word je zelfs mobieler in je beweging.
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
 Nogmaals, wat je sterker wilt maken, dat moet je trainen. Eindeloos stretchen, oftewel je spier in een meest verlengde positie forceren door te laten ontspannen, is vrij zinloos. Stretchen om hem vervolgens in die uiterste positie te kunnen activeren en sterk te maken, dát is een heel ander verhaal.
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Warme groet, trainer/coach Lyenne!