Krachttraining voor vrouwen

‘Ik durf niet aan krachttraining te doen, want ik wil er als vrouw niet te mannelijk en gespierd uit gaan zien.’ Goed nieuws! Daar hoef je ook niet zo snel bang voor te zijn! Krachttraining is ook voor vrouwen.

Vrouwen en spiermassa

Laten we wel vooropstellen, wanneer wordt geroepen dat je als vrouw niet zoveel spiermassa ‘kunt’ opbouwen als een man, dan hebben mensen het bij het verkeerde eind. Die potentie heb je als vrouw namelijk wél.

Verschillen tussen mannen en vrouwen bij krachttraining

Máár qua fysiologie zijn er wel degelijk verschillen tussen mannen en vrouwen.
✔ Zo zijn vrouwen bijvoorbeeld over het algemeen beter in trainen met een hoger aantal herhalingen met relatief lager gewicht. Dit heeft te maken met een verschil in type spiervezel die je ontwikkelt bij training als man of als vrouw zijnde.
✔ Hierdoor kunnen vrouwen over het algemeen ook sneller herstellen van een training.
✔ Daartegenover staat dat vrouwen het over het algemeen met een relatief zwaarder gewicht afleggen van mannen, omdat mannen daar explosiever kunnen zijn en een betere aansturing hebben vanuit hun zenuwstelsel.

Al met al betekent dit, dat áls je die groei wilt bereiken, je als vrouw op een andere manier zou moeten trainen. Dit doe je dus niet zo snel per ongeluk!

En laten we ook wezen, man of vrouw, breed worden gaat sowieso niet vanzelf. Die spieren waarvan jij aangeeft bang te zijn ze te ontwikkelen, daar trainen die kasten in de sportschool al jáááren voor. En of ze het dan alleen maar bij trainen houden, is dan nog maar de vraag 😉 Maar goed, dat is een discussie voor een andere dag.

Kom lekker bij ons aan krachttraining doen

Conclusie, kom lekker bij ons aan krachttraining doen. Wij stellen de training volledig af op jouw doelen en wat jij wel – of juist niet – wilt bereiken! Krachttraining is ook voor vrouwen!

Warme groet,

Trainer/coach Lyenne!