Obsessief gedrag of bevrijdende controle?

Is ergens veel mee bezig zijn obsessief?

Wanneer je mensen vertelt dat je jezelf elke dag weegt en dat je elke dag je voeding bijhoudt, dan vinden sommige dit vreemd.

Ben je er niet te obsessief mee bezig? Kan dat geen verstoord gedrag in de hand helpen?

Ik begrijp de vraag. Maar dit hangt heel erg af van de manier hoe je ernaar kijkt en hoe je ermee omgaat.

Er is een verschil tussen je rotschrikken van die ene dag dat je een paar honderd gram omhoogschiet op de weegschaal of kijken naar het gemiddelde van die getallen om te zien wat in grove lijnen met je fysiek gebeurt.

Als je een keer wat zouter, wat later op de avond of simpelweg meer volume hebt gegeten, dan gaat dat getal even omhoog. Niet te vergeten wat je hormonale huishouden met je lijf kan doen.

Maar als het gemiddelde van de week gelijk is of lager is dan het gemiddelde van de week ervoor, dan weet je dat je goed zit. Het is dan een leerzame tool als feedbackmechanisme of je huidige gedrag je doelen dient.

Hetzelfde geldt voor calorieën tellen. Wanneer je het ziet als een gevangenis van getallen waar je niet buiten mag treden en waardoor je dingen niet ‘mag’, dan helpt dit inderdaad obsessief gedrag in de hand.

Ik zie het juist andersom. Door het bij te houden heb ik grip op m’n voeding. Ik heb zelf de controle, wat juist enorm veel bevrijding geeft. Met onze calorie calculator kun je jouw caloriebehoefte berekenen.

Door die controle te hebben kan ik rekening houden met situaties. Zo kan je prima bij vrienden ribs bestellen, genieten van de feestdagen, een spontane treat tijdens een wandeling door de stad, etc., en dan alsnog afvallen! (True story!)

Zie deze cijfers dus niet als allesbepalende tralies. Zie deze dingen als tools die je helpen controle te bewaren en daarmee juist bevrijdend werken!

Cheers Lyenne van der Steen

Personal trainer & coach Breda

Teveel koolhydraten
calorieen tracken bijhouden
× Hoe kan ik je helpen?