Alcohol en je lijf

⏰ Cliché alarm! Uit onderzoek(en) is gebleken: Drink alcohol met mate. Hoe gaat dat: afvallen en alcohol?

“en nu voor diegene die net iets meer willen weten:”

Als fitte Bourgondiër ben ik niet vies van een wijntje, glaasje whisky, etc. Een fitte levensstijl en alcohol kan zeker samen gaan. Enkel is het wel handig als je bewust bent van wat je eet en drinkt, zeker als je iets met je lichaam en geest wil bereiken. Hoe gaat afvallen met alcohol samen?

Afvallen en alcohol

Alcohol wordt in het lichaam omgezet in gif (1), ons lichaam zal daarom voorrang geven om dit gif te verwijderen middels de lever. Als men alcohol drinkt stopt de vetafbraak hierdoor onmiddellijk ☝

What doesn’t kill you, makes you stronger

Bij kleine hoeveelheden kan het drinken van alcohol in je voordeel werken. Kleine beetjes gif hebben namelijk een positief effect op ons lichaam. Je krijgt bijvoorbeeld als baby met een inenting een klein beetje ‘gif’ toegediend om er sterker/immuun van te worden. Ons lichaam onthoudt dit gif en we zullen de ziekte niet meer of minder snel krijgen. (2) In het geval van alcohol kan het de kans verminderen op bijvoorbeeld staar of verdikking van de slagader.

Kleine hoeveelheid = 1 drankje per dag. Bevordert de aanmaak van anti-oxidanten. Deze anti-oxidanten beperken het risico op bijvoorbeeld kanker.

Grote hoeveelheid = >3 drankjes per dag. Bevordert aanmaak van pro-oxidanten. Vergroten het risico op bijvoorbeeld kanker.

Calorieën in alcohol

Alcohol bezit ook calorieën! 1 gram = 7 calorieën. Gelukkig is uit onderzoek gebleken dat je er niet perse dikker van hoeft te worden, maar leververvetting ontstaat er wel degelijk als je consequent meer dan 4 drankjes elke dag drinkt of meer dan 25 per week. (3)

Leververvetting is een stapeling van vet in de lever. De lever speelt een belangrijke rol bij de vetstofwisseling. Gebeurt dit TE vaak kan dit uiteindelijk tot leverfalen leiden wat levensbedreigend is.

Over het gebruik van alcohol in combinatie met spieropbouw zijn verschillende onderzoeken gedaan, die elkaar met regelmaat tegenspreken. Wat wel bewezen is om na een heftige training geen flinke hoeveelheden alcohol te nuttigen. Het zorgt namelijk voor een daling van je testosteron niveau en spierherstel. Dit geldt ook voor de dames. (4)

Tips voor afvallen en alcohol

Hier een paar handige tips tijdens een avond in het café en je de pijn iets wil verzachten.

  1. Wil je afvallen, maar ook een glaasje drinken tijdens een etentje? Eet overdag wat minder calorieën. Eet bijvoorbeeld groentes, aardbeien, cottage cheese, etc. Voedsel die weinig calorieën bezit, maar die je wel voldoende kan eten zodat je toch lekker vol zit. Ook is het van belang om voldoende eiwitten te eten om spierherstel te bevorderen.
  2. Hoe meer je hebt gegeten voordat je gaat drinken, hoe minder snel je zal merken dat je aangeschoten of dronken wordt van de alcohol en visa versa.
  3. Drink zo min mogelijk drankjes die zoet zijn of waar room in zit, want dat maakt de drankjes nog extra zwaarder in calorieën. Denk aan gin/tonic(light), wodka/spa met citroen, Bacardi/Cola(zero of light), etc.
  4. Drink tussen de drankjes door voldoende water. Je zit wat voller, reinigt het lichaam en die kater van de volgende dag is ook een stuk vriendelijker!

Ik ben ontzettend dankbaar dat je mijn artikel hebt gelezen. Het artikel delen wordt zeer gewaardeerd.

Bronnen:

  1. Acetaat ontstaat bij afbraak ethanol
  2. www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18543123 – www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2657506/ – hormese
  3. www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1957830 – Over dikker worden van alcohol
  4. www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1957830 – Testosteron verlaging bij alcohol
  5. www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC329642/ – Over minder spierafbraak bij nuttigen Alcohol
  6. www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10636266 Bron over alcohol/levenskwaliteit