Cardio vs. Krachttraining

Wat is beter om te beoefenen in de sportschool? Cardio of krachttraining? Deze keer laat ik mijn talent om continu een saus van romige sarcasme overal overheen te draperen achterwegen. Anders is dit artikel niet te doen.

Laat ik beginnen te zeggen dat cardiotraining en krachttraining 2 uiterste zijn en niet met elkaar te vergelijken zijn.

“Trainen, is een doelbewuste, systematische, geleidelijke in zwaarte toenemende functionele belasting met als doel het prestatievermogen verbeteren.”

Cardio

Cardiotraining is de afkorting van een cardiovasculaire training, wat staat voor een training waarbij je hart en bloedvaten aan het werk zet. Deze kan je hiermee verbeteren en in de volksmond een betere conditie/uithoudingsvermogen mee opbouwen. Efficiënt voor onder andere duursporters.

Krachttraining

Krachttraining of weerstandstraining is met behulp van weerstand je spieren, gewrichten en pezen sterker maken, waardoor je spierbundels groter worden. Deze training brengt je lichaam in betere fysieke vorm, je wordt sterker en explosiever. Deze training is voor iedere doelgroep en leeftijdscategorie uit te oefenen, mits onder goede begeleiding. Voor mensen van boven de 65 jaar is deze training zeker aan te raden om spierafbraak tegen te gaan. Moest ik gezegd hebben.

Cardio en krachttraining

Zoals je kan lezen zijn beide nogal verschillend van elkaar met als basis een totaal andere doelstelling.

Veel mensen die naar de sportschool gaan willen afvallen in gewicht en/of hun lichaam mooier in vorm krijgen. Mijn advies voor de mensen met die specifieke doelstelling? Ga alsjeblieft niet uren lang op een loopband, crosstrainer of fiets staan. Met zekerheid durf ik te zeggen dat het zonde is van je tijd en letterlijk je energie.

✅Er zijn tal van efficiëntere en snellere manieren om bijvoorbeeld sneller calorieën te verbranden, tegelijkertijd meer spieractivatie te generen en dus sneller tot resultaat te komen dan dat. Welke trainingen dat zijn, leg ik heel graag uit in een nieuw artikel, mits hier vraag naar is dus laat het me zeker weten (doen!).

Doelstelling op maat

Voor elke persoon en doelstelling is er een training die op maat gemaakt kan worden die efficiënt is, maar vooral leuk en dus duurzaam.

Als je iets wil ondernemen met je lichaam, waar je geen kennis van hebt, ga er dan niet onzorgvuldig mee om. Wees zuinig op je lichaam en geest. Lees je goed in of (nog beter) laat je begeleiden/adviseren door een personal trainer. De meter gaat bij hem/haar zeker niet lopen als je een gesprek aan gaat.

❤Bedankt voor het lezen en schroom niet om te reageren met je vragen en/of opmerkingen.