Machines of vrije gewichten

????Hi!

Machines of vrije gewichten? In de gym* en daarbuiten vallen er een aantal zaken op wat voor onduidelijkheid kan zorgen bij mensen als het gaat om afvallen, fitnessen, etc. Er is een tendens dat er snel wordt gesproken over dit is goed of dit is slecht, het een of het andere, wel of geen koolhydraten, zwart/wit, etc.  Een van deze controverse ga ik ophelderen;

 

Welke zijn beter? Fitnessmachines of vrije gewichten?

????Antwoord is: “Geen van beide.”

Waarom niet?  Omdat het onmogelijk is om zonder context te verklaren wat “beter” is. Wat maakt iets beter dan iets anders zonder context? Niks. Wat is beter? Vrije gewichten of een boterham met kaas? Deze context waar we het over hebben zal nog vaker terugkomen overigens.

Nu dat duidelijk is, kan ik uiteraard wel toelichten wanneer je voor een machine kan kiezen, vrije gewichten of een combinatie hiervan. We beginnen met de plus- en minpunten.

 

Machines

????Voordelen:

  • Voor beginners heel prettig en makkelijker om kennis te maken met weerstandstraining.
  • Het is veiliger dan vrije gewichten, mits je nooit goede begeleiding hebt gehad hiermee.
  • Voor herstel van blessures heel handig. Vraag hiervoor aan je specialist welke oefeningen dit zijn.
  • Kan handig zijn om zwakkere spiergroepen heel specifiek aan te spreken.

????Nadelen:

  • Bij uitvoering wordt er 1 enkele spiergroep aangesproken en is vaak niet efficient voor de meeste mensen.
  • Vaak wordt er plaats genomen op deze apparatuur zonder enige vorm van begeleiding = geen tot weinig resultaten.
  • Machines kunnen een beweging maken wat niet bij je past en kan pijn of blessures veroorzaken.
  • Er is vaak maar 1 apparaat van wat je nodig hebt, dus vaak sneller bezet dan een stang, dumbells, etc.
  • Het kan de dynamiek missen een bepaalde periode om elke keer weer op die machine plaats te nemen.

Vrije gewichten

????Voordelen:

  • Je traint hiermee altijd meerdere spiergroepen te gelijk = efficiënter & effectiever.
  • Functioneler dan een machine. Voorbeeld: In het dagelijkse leven maak je kniebuigingen, iets oppakken van de grond, etc. Deze bewegingen komen overeen met een squat of een deadlift = functioneler.
  • (Heul) veel meer variatie qua oefeningen.
  • Losse gewichten zijn (bijna) nooit allemaal bezet. Dus je kan altijd door met je training.
  • Uitdagender, meer techniek, meer sport (Tikkie bevooroordeeld hier)
  • Voor herstel van blessure top, maar enkel onder begeleiding.

????Nadelen:

  • Vereist meer training en heeft begeleiding nodig.
  • Kan risicovoller zijn betreffende blessures, bij onjuiste uitvoering en kennis.

 

Context

☝Het trainen met vrije gewichten en machines hebben beide hun functie. Verder is de context vereist om te kiezen voor wanneer je met een machine gaat trainen, vrije gewichten of de combinatie hiervan.

Voorbeeld I: 

  • Je traint om sterker te worden.
  • Je wilt fitter worden, meer in shape.
  • Je hebt geen blessures.

Mijn advies is om begeleiding in te schakelen en ervoor te zorgen dat je de oefeningen met vrije gewichten goed en veilig kan uitvoeren. Hiermee boek je efficiënter resultaten. Wellicht denk je:”Personal training is hartstikke kostbaar”. Denk in oplossingen, vraag naar de kosten aan de desbetreffende trainer. Hij/zij zal altijd willen meedenken met je. Zo niet, dan is het niet de trainer die bij je past of een geldlustige flapdrol.

Voorbeeld II: 

  • Je traint om sterker te worden.
  • Je wilt fitter worden, meer in shape.
  • Herstellende van een schouder blessure.

Afhankelijk van je schouder problematiek, maar een squat of een shoulder press zal tijdelijk achterwegen gelaten moeten worden. Om toch je beenspieren en rug te kunnen trainen bij gebrek aan de squat oefening kan je machines inzetten. Voordeel: geen belasting voor de schouder. Verder advies over het herstellen van je schouder hangt af van de diagnose.

☝Je kan je voorstellen dat er ontelbare situaties zijn die een andere aanpak nodig hebben. Vraag aan je trainer of fysio welke.

 

Conclusie/slotwoord

????Mijn advies voor als je gaat sporten in de gym of als je geruime tijd met machines traint, is een goede trainer aan te spreken zodat hij/zij jou de tools kan geven/aanleren om veel (echt veel) efficiënter te trainen als dat je nu doet.

[minti_blockquote]Efficiënt wil zeggen dat ervoor gezorgd wordt dat een inspanning met zo weinig mogelijk tijd, effectief uitgevoerd wordt.[/minti_blockquote]

????‍♂️Deze trainer (ik dus) zal jou leren om te gaan met vrije gewichten. Ik zal je uitleggen waarom, hoe vaak, hoe zwaar, etc je moet trainen met deze stalen voorwerpen. Waarom? Het is efficiënter en dus beter!

⚖Een goede workout hangt niet alleen af van de juiste machine of oefening met vrije gewichten. Je hebt nog de factoren volume van je training, belasting en periodisering (planning van je training op lange termijn).

????‍♂️Ben je ervaren en je weet het allemaal al. Prima, maar wil je zeker zijn van je zaak en juist trainen/sporten? Schakel CTPT in.

✔Het traject wat je kan boeken bij CTPT voor 12 weken is hier perfect voor. In 12 weken tijd kan je al mooie fysieke resultaten boeken, maar zeker een goede basis leren om zelfstandig te knallen in de gym!

????Bedankt voor het lezen en laat zeker een vraag of opmerking achter als je wil.

NB.: En lieve mensen laat je niet gek maken door anderen. Het trainen in de gym is geen “rocket science”. Je hebt het redelijk snel onder de knie.

 

[minti_button link=”http://www.ctpt.nl/tarieven-personal-training/” size=”full” target=”_self” lightbox=”false” color=”f57e24″ icon=”fa-info-circle”] Personal training[/minti_button]